Hogere retributie sportschutterslicentie vanaf 1 juni 2025

Achtergrond


De gemachtigde schietsportfederaties Fros en VSK willen aan hun leden een kwalitatieve dienst bieden bij het beheer van de sportschutterslicenties. Iedereen merkt dat het leven duurder wordt. De voorbije jaren is er een belangrijke inflatie. Zo is de gemiddelde loonkost, dankzij de automatisch loonindexering, in 2023 met ongeveer 12% gestegen. Ook de kosten voor aankoop van materiaal en vooral ook van postzegels is in belangrijke mate gestegen. Beide federaties zullen in de komende jaren aanzienlijke investeringen moeten doen in digitalisering. Het ontwikkelen van een goed werkend platform is nodig om in de toekomst een zo goed mogelijke service te geven. Maar dat kost ook geld.

Het sportschuttersdecreet laat de federaties toe om een bijdrage te innen voor de afgifte van sportschutterslicenties, voorlopige sportschutterslicenties en voor de deelname aan de praktische en de theoretische proef. Het uitgangspunt van de Vlaamse overheid is dat deze bijdrage voldoende is om de kosten te dekken. Het is niet de bedoeling dat de sportschutterslicentie bekostigd wordt met subsidies of met algemene lidgelden. Deze middelen moeten dienen om de sportieve werking te ondersteunen.

Bij het afsluiten van de rekeningen stellen zowel Fros als VSK vast dat de huidige retributie niet meer kostendekkend is. Dit is zeker het geval indien ook rekening gehouden wordt met de investeringen. De kostenstructuur van beide federaties is gelijkaardig. De prijs om een sportschutterslicentie te beheren omvat zowel de afgifte van de sportschutterslicentie, vier jaarlijkse geldigverklaringen en het opvolgen van een eventuele intrekkingsbeslissing. Globaal genomen kost het beheer van een sportschutterslicentie gemiddeld 20 EUR per jaar. Deze kost stijgt jaarlijks door indexeringen. Loonkost is immers momenteel nog een belangrijk deel van de kost.

Historiek

Bovendien werd de retributie voor de sportschutterslicentie in het verleden altijd laag gehouden. Als federatie willen we immers zo weinig mogelijk drempels creëren. Hierna vindt u een tabel van de gehanteerde prijzen en van de maxima die toegelaten zijn op basis van het sportschuttersdecreet. We vermelden ter info ook de evolutie van de retributie aangerekend door de gouverneurs voor een wapenvergunning “model 4”.

 

VSSL

SSL

SSL / jaar

Maximum decreet

Wapenvergunning

6/2007 – 12/2011

15 €

35 €

7 €

100 €

85 € – 95,03 €

1/2012 – 12/2022

15 €

43 €

8,6 €

135,89 €

95,03€ - 127,70€

1/2023 - heden

15 €

60 €

12 €

153,37 €

127,70€ - 131,78 €

 

De prijs voor de afgifte van 4 voorlopige sportschutterslicenties is reeds sedert juni 2007 ongewijzigd gebleven op 15 EUR. Nooit maakten de federaties gebruik van de mogelijkheid om dit bedrag te indexeren. Op die manier willen we zo weinig mogelijk toegangsdrempels creëren tot de sport. Dit bedrag zal ook niet worden aangepast.

De prijs van de sportschutterslicentie was aanvankelijk 35 EUR. Pas in 2012 werd de prijs licht verhoogd naar 43 EUR om tien jaar ongewijzigd te blijven. Dit leidde tot verliezen voor beide federaties. Daarna werd dan de prijs verhoogd tot 60 €. Deze bijdrage is niet langer kostendekkend.

Beide federaties zetten volop in op digitalisering om de personeelskost te verminderen zodat het onwaarschijnlijk wordt dat deze bedragen nog verhoogd moeten worden. Om jaarlijkse aanpassingen te vermijden, wordt een bedrag vastgelegd waarvan beide federaties zeker zijn dat het kostendekkend is.

De retributie voor de sportschutterslicentie ligt nog steeds aanzienlijk lager dan de toegelaten retributie van 153,37 EUR zoals voorzien in het sportschuttersdecreet. Een sportschutterslicentie is ook nog steeds goedkoper dan een wapenvergunning.

Voordelen van de sportschutterslicentie

De voordelen van de sportschutterslicentie blijven belangrijk:

  • Wie een sportschutterslicentie heeft, kan aan sportschieten doen. Houders van een vergunning mogen niet aan sportschieten doen.
  • De sportschutterslicentie bewijst de wettige reden “sportief- en recreatief schieten”. Wie een sportschutterslicentie heeft is er zeker van dat bij vijfjaarlijkse controle zijn schietbeurten in orde zijn. Dit wordt voor een sportschutter jaarlijks opgevolgd. 
  • Wie een vergunning heeft zonder sportschutterslicentie dient zelf alle bewijzen van schietbeurten bij te houden. Na vijf jaar moet hij 50 schietbeurten (dus gemiddeld 10 per jaar) bewijzen met een minimum van 5 per jaar. Stel dat een recreatief schutter in een jaar maar 3 schietbeurten heeft en later voldoende beurten haalt. Vijf jaar later is er controle. De wapenvergunningen zullen ingetrokken worden omdat in een jaar tijdens de voorbije vijf jaar de schietbeurten niet behaald werden.
  • Wie een sportschutterslicentie heeft moet geen medisch attest voorleggen bij vijfjaarlijkse controle of vergunningsaanvraag, dit attest wordt immers reeds voorgelegd bij aanvraag van de licentie. Een recreatief schutter dient telkens opnieuw de attesten aan te vragen
  • Een sportschutterslicentie laat toe om sommige wapens te kopen zonder dat telkens een vergunning moet worden aangevraagd. Recreatieve schutters dienen per wapen telkens een vergunning aan te vragen, elk aanvraagdossier kost opnieuw 131,78 EUR, zijnde meer dan 30% meer dan een sportschutterslicentie
  • De vijfjaarlijkse controle voor een wapenvergunning kost 131,78 EUR. Een sportschutterslicentie kost, vanaf 1 juni 2025, 100 EUR per 5 jaar, wat nog steeds een stuk goedkoper is dan de retributie voor de wapenvergunning en dan de maximaal toegelaten retributie van 153.37 EUR
  • De sportschutterslicentie laat toe om onder sommige voorwaarden vuurwapens te ontlenen;
  • Als de sportschutterslicentie vervalt, is het mogelijk om de wapens die via de sportschutterslicentie werden geregistreerd te behouden gedurende drie jaar, weliswaar zonder munitie. Daarna kan een vergunning zonder munitie worden aangevraagd om het wapen te behouden zonder dat het nodig is om te gaan schieten. Als een wapenvergunning wordt ingetrokken of vervalt, dan moeten de wapens worden overgedragen binnen de in de beslissing vermelde termijn. Er is geen enkele mogelijkheid om de wapens te behouden indien deze werden verworven na 8 juni 2006.

De beslissing tot verhoging werd genomen rekening houdende met alle informatie en kosten die we moeten dekken. Ze werd niet licht genomen en de federaties verbinden er zich toe de retributies de volgende vijf jaar niet te verhogen.

De voordelen van de sportschutterslicentie wegen nog ruimschoots op tegen de rechten die een wapenvergunning heeft terwijl de kost van een licentie nog steeds aanzienlijk lager is dan de kost van een vergunning. Vergeet ook niet dat de prijs van wapenvergunningen jaarlijks wordt verhoogd.

Ook zal de verhoging volop worden ingezet om te digitaliseren en zo een betere dienstverlening te kunnen garanderen. Zo zullen we meer tijd en middelen hebben om de clubs en schutters te ondersteunen en om verder te investeren in de groei en ontwikkeling van de schietsport.

Verhoging bij zowel Fros als VSK

Om die redenen zijn VSK en Fros overeengekomen om de retributie voor de sportschutterslicentie te verhogen tot 100 EUR met ingang van 1 juni 2025.

De manier van innen verschilt tussen de federaties:

  • Bij Fros wordt 60 EUR aangerekend bij de afgifte van de sportschutterslicentie. Daarna wordt 10 EUR betaald voor elke jaarlijkse geldigverklaring voor een sportschutterslicentie aangevraagd na 1 juni 2025. Voor sportschutterslicenties die voordien zijn afgegeven wordt bij de geldigverklaring geen retributie gevraagd .
  • Bij VSK wordt 100 EUR aangerekend bij de afgifte van de sportschutterslicentie. Daarin zijn de vier jaarlijkse geldigverklaringen inbegrepen.