7.1 Algemene Vergadering
Conform artikel11 §1 van de statuten zal er JAARLIJKS een algemene vergadering gehouden worden op een dag en uur te bepalen door de raad van bestuur. De geplande datum van de algemene vergadering wordt minstens één maand vooraf bekendgemaakt. Alle leden moeten ertoe uitgenodigd worden.
De agenda van de algemene vergadering bestaat uit minimum volgende punten:
- Aanstellen stemopnemers
- Controle door de stemopnemers verloop voorverkiezing (indien van toepassing)
- Overzicht leden (melding aansluiting en ontslag leden)
- Verslag ombuds
- Verslag coördinator Tuchtcommissie
- Verslag coördinator voor de hantering - en schietproeven
- Financieel verslag
- Verslag van de penningmeester
- Verslag van de rekeningtezichters
- Gedkeuring balans, resultatenrekening vorig werkingsjaar
- Kwijting Raad van Bestuur vrige werkingsjaar
- Goedkeuring jaarverslag
- Goedkeuring jaaractieplan, beleidsplan (niet elk jaar)
- Goedkeuring begroting (korte, lange termijn (niet elk jaar))
- VSK- charter
- Benoeming rekeningtoezichters
- Verkiezingen bestuurders, indien van toepassing
- Toelichting vanuit VSK
De samenstelling van de algemene vergadering en de stemrechten van de Vaste Leden worden beschreven in de statuten.
De afgevaardigden van de leden dienen zich aan te melden op de algemene vergadering met een behoorlijk ingevulde machtiging (zie art. 13§1 statuten) die bij de bijeenroeping gevoegd is. Na verificatie van deze machtiging zullen zij een stemkaart ontvangen.
De volmacht wordt verkregen na de verificatie van de machtiging van het lid die de volmacht heeft gekregen.
De stemmingen op de algemene vergaderingen zijn in beginsel openbaar. Enkel stemmingen over personen gebeuren geheim.
Indien de stemming gebeurt aan de hand van stembriefjes of bij handopsteking, wordt elke stemming nagezien door drie stemopnemers. De stemopnemers worden aangeduid bij de start van de algemene vergadering en mogen geen lid zijn van de raad van bestuur of het dagelijks bestuur.
De leden van de raad van bestuur kunnen door de leden geïnterpelleerd worden omtrent het door hun gevoerde beleid tijdens de algemene vergadering.
Het verslag van de algemene vergadering wordt opgesteld onder de verantwoordelijkheid van de secretaris-generaal. Dit verslag wordt op de volgende algemene vergadering ter goedkeuring voorgelegd.
Binnen de maand na de algemene vergadering wordt het ontwerpverslag van de algemene vergadering bekendgemaakt via de website van de vereniging.
De provinciale verantwoordelijken worden uitgenodigd op de algemene vergadering echter zonder stemrecht tenzij ze ook een club vertegenwoordigen of gemandateerd zijn.
7.2 Raad van bestuur
De raad van bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen en uitvoeren van het beleidsplan. Ze kan bepaalde acties delegeren aan de dirco’s.
De leden van de raad van bestuur dragen collegiaal zorg voor de algemene politiek, de administratie, de werking en de vertegenwoordiging van de vereniging. Bij beslissingen rond sporttechnische materies wordt steeds de voorzitter van het betrokken dirco gehoord alvorens beslist wordt.
De leden van de raad van bestuur worden geacht de algemene belangen van de vereniging te verdedigen, los van de categorie leden waaruit zij verkozen zijn of van hun activiteiten binnen subcommissies, provincies of andere organisaties.
Indien een bestuurder een belang heeft dat mogelijks tegenstrijdig is met het belang van de vereniging, dient de bestuurder in kwestie zich te onthouden van deelname aan de beraadslaging over de kwestie. Dit dient uitdrukkelijk te worden vermeld in de notulen van de raad van bestuur.
De raad van bestuur kan beslissen om in haar schoot werkgroepen op te richten die, onder verantwoordelijkheid van een bestuurder, een specifieke problematiek onderzoeken. De betrokken bestuurder dient regelmatig verslag uit te brengen over de stand van de werkzaamheden.
De raad van bestuur duidt een persverantwoordelijke aan. Deze delegeert de taken naar de juiste persoon en houdt hierbij rekening met het belang van VSK. De raad van bestuur duidt tevens minimum 3 bestuurders aan die bevoegd zijn voor de eindcontrole van de sportschutterslicenties.
De raad van bestuur onderwerpt zijn werking jaarlijks aan een interne evaluatie, teneinde na te gaan of het de taken en verantwoordlijkheden naar behoren en op efficiënte wijze invult.
De secretaris-generaal, die conform art 15§3 van de statuten aanzien wordt als voorzitter in het kader van goed bestuur, stelt op basis van deze evaluatie de passende maatregelen voor.
De raad van bestuur heeft als bevoegdheid de beslissingen uitvoeren van de algemene vergadering. Hierbij staat de raad van bestuur onder toezicht van de algemene vergadering.
Expliciete TAKEN VAN DE RAAD VAN BESTUUR, middels haar bestuurders:
Voorbereiding op, deelname aan en een actieve bijdrage leveren aan de bestuursvergaderingen.
Betrokken zijn bij de voorbereiding van en het bewaken van de uitvoering van het algemeen beleidsplan, de activiteitenplannen en het financiële- en inhoudelijke jaarverslag
Vaststellen van de begroting en de jaarrekening
Om de vier jaar keurt de algemene vergadering het beleidsplan goed dat opgesteld werd door de RVB. Dit beleidsplan legt de prioriteiten en de algemene doelstellingen waarrond gewerkt zal worden vast voor een periode van 4 jaar. Op basis hiervan keurt de algemene vergadering jaarlijks de jaarplanning goed. Dit wordt door de raad van bestuur voorgelegd aan de algemene vergadering. Dit gaat over de werking van het personeel en het bestuur het komende jaar. Dit betreft de inhoudelijke werking (clubwerking, organisatie van eigen activiteiten, sportkampen, sportpromotie, gezond en ethisch sporten) maar kan ook gaan over de organisatie, logistiek, het personeelsbeleid, goed bestuur, ...
De raad van bestuur bezorgt een begroting aan de algemene vergadering.
Na afloop van het jaar bezorgt de Raad van Bestuur een jaarverslag en afrekening aan de algemene vergadering. Dit wordt dan besproken en goedgekeurd door de algemene vergadering.
Praktisch gezien bezorgt de administratief directeur hiertoe een ontwerp van beleidsplan (om de 4 jaar), jaarplanning, jaarverslag, begroting en afrekening aan de raad van bestuur. De raad van bestuur kan dit in overleg met de administratief directeur aanpassen. Tijdens het jaar vergadert de raad van bestuur regelmatig (5x) om de grote lijnen van de werking op te volgen. Daarbij is het niet de bedoeling dat de raad van bestuur zich bezighoudt met de praktische werking. Dit gebeurt door het personeel, samen met de vrijwilligers. Zij volgen daarbij het jaarplan. De raad van bestuur kan wel een stand van zaken opvragen om zo nodig bij te sturen en bespreekt ook nieuwe ontwikkelingen, nieuwe kansen...
De raad van bestuur spreekt zich ook uit over belangrijke inhoudelijke standpunten en de strategie om deze standpunten aan de man te brengen.
De raad van bestuur leidt de vereniging collegiaal. Dit betekent dat de bestuurders samen beslissen. Wel kan één of meerdere bestuursleden een bepaalde deelwerking of een bepaalde verantwoordelijkheid (logistiek, financiën…) met bijzondere aandacht opvolgen. De beslissingen worden wel steeds samengenomen.
De raad van bestuur stelt een Administratief Directeur aan.
De Raad van Bestuur legt bestuurdersprofielen vast voor nieuwe bestuurders op basis van de visie, missie en strategische doelen van VSK en legt die ter goedkeuring voor aan de Algemene Vergadering. De bestuurdersprofielen geven een overzicht van de verwachte achtergrond en competenties van een bestuurder. Ze beschrijven ook zijn of haar takenpakket.
Voor de Secretaris-Generaal en de Penningmeester worden meer specifieke profielen geformuleerd.
De bestuurdersprofielen worden beschreven in een bijlage1 aan dit Intern Reglement.
Jaarlijks tijdens de raad van bestuur van november en bij het ontstaan van een vacature, zullen de bestuursprofielen geëvalueerd worden. Er zal gekeken worden of deze nog overeenkomen met de reële en gewenste profielen.
De Algemene Vergadering en de Raad van Bestuur streven naar een gedifferentieerde samenstelling van de Raad van Bestuur op vlak van genderverhoudingen, leeftijd en etniciteit.
De vertegenwoordigers van elke provincie van de afdeling doelschieten binnen de raad van bestuur worden voorgedragen door de leden van de categorie doelschieten via voorverkiezingen per provincie.
De secretaris-generaal licht de leden van de betrokken provincies, drie maand voorafgaand aan de algemene vergadering, in over de vacante vacatures. De secretaris-generaal deelt dan ook de afsluitdatum mee voor het indienen van de kandidaturen, zijnde twee maand voor de algemene vergadering.
Elke kandidaat bezorgt zijn kandidatuur, gericht aan de secretaris-generaal op de zetel van de vereniging. In deze kandidatuur delen ze ook mee of ze kandidaat wensen te zijn voor een andere provincie, indien ze niet verkozen zijn voor de eigen provincie.
De secretaris-generaal verzamelt de kandidaturen per provincie voor doelschieten.
Een week na de afsluitdatum zal er aan de leden een schrijven gericht worden waarin de ingestuurde kandidaturen worden bekendgemaakt. Hierbij worden zij opgeroepen om hun stem uit te brengen en dit tot ten laatste drie weken voor de algemene vergadering. De stemming kan gebeuren per post, mail of via de website. Na de voorverkiezing zullen de voor verkozen kandidaten voorgedragen worden aan de algemene vergadering.
Indien er voor een provincie geen kandidaturen zijn kan een van de kandidaturen uit een andere provincie worden voorgedragen. De leden van de betrokken provincie zullen dan van de secretaris-generaal een schrijven ontvangen van de mogelijke kandidaten en kunnen hun keuze kenbaar maken via stemming per post, mail of via de website. In dit uitzonderlijk geval hebben de betrokken leden tijd om hun stem uit te brengen tot één week voor de algemene vergadering.
De vertegenwoordigers van de afdeling kleischieten worden voorgedragen via voorverkiezingen door de leden onder de categorie kleischieten.
De secretaris-generaal licht de leden van de afdeling kleischieten, drie maand voorafgaand aan de algemene vergadering, in van de vacante vacatures. De secretaris-generaal deelt dan ook de afsluitdatum mee voor het indienen van de kandidaturen, zijnde twee maand voor de algemene vergadering. Elke kandidaat stelt zijn kandidatuur gericht aan de secretaris-generaal op de zetel van de vereniging. Een week na de afsluitdatum zal er aan de leden een schrijven gericht worden voor de kennisgeving van de ingestuurde kandidaturen. Zo worden zij opgeroepen om hun stem uit te brengen en dit tot ten laatste drie weken voor de algemene vergadering. De stemming kan gebeuren via post, mail of via de website. Na de voorverkiezing zullen de voor verkozen kandidaten voorgedragen worden aan de algemene vergadering.
De voorzitters van de respectievelijke dirco’s worden voorgedragen via voorverkiezingen door de leden van de respectievelijke afdelingen.
De secretaris-generaal licht de leden van de afdelingen, drie maand voorafgaand aan de algemene vergadering, in van de vacante vacatures. De secretaris-generaal deelt dan ook de afsluitdatum mee voor de kandidaturen, zijnde twee maand voor de algemene vergadering. Elke kandidaat stelt zijn kandidatuur aan de secretaris-generaal op de zetel van de vereniging. De week na de afsluitdatum zal er aan de leden een schrijven gericht worden voor de kennisgeving van de ingestuurde kandidaturen. Zo worden zij opgeroepen om hun stem uit te brengen en dit tot ten laatste drie weken voor de algemene vergadering. De stemming kan gebeuren via post, mail of via de website. Na de voorverkiezing zullen de voor verkozen kandidaten voorgedragen worden aan de algemene vergadering.
De algemene vertegenwoordigers van de raad van bestuur zijnde de secretaris–generaal en de penningmeester, de ombudspersoon en de coördinator van de tucht, dienen hun kandidatuur in op de zetel van de vereniging gericht aan de administratief directeur, en dit uiterlijk 3 weken voor de algemene vergadering. Deze kandidaturen worden voorgedragen aan de algemene vergadering.
Reden van ontslag van de leden van de raad van bestuur
- Vrijwillig ontslag middels een schrijven gericht aan de secretarisgeneraal
- Na voordracht van de leden van de raad van bestuur via de algemene vergadering
- Na voorstel van 1/20 van de leden als punt op de agenda van de algemene vergadering
- Indien het lid van de raad van bestuur niet meer voldoet aan de voorwaarden vermeld in artikel 15, §2, 1° 3° van de statuten
- Van rechtswege bij overlijden
Bij de eerst vier punten wordt hij geschorst tot aan de volgende algemene vergadering.
Het lid dat geen effectief deel meer uitmaakt van de raad van bestuur blijft medeverantwoordelijk voor het door hem mede gevoerde beleid tot aan de bevestiging van de algemene vergadering van het ontslag.
Wanneer een lid van de raad van bestuur ontslag neemt, geschorst is, of ontslagen wordt door de AV, kan de raad van bestuur eventueel in overleg met het betrokken directiecomité een toegetreden lid a.i. benoemen tot aan de volgend algemene vergadering. De kandidaat-bestuurder a.i. moet voldoen aan de voorwaarden van de bestuurders overeenkomstig artikel 15, §2, 1°- 3° statuten
De Raad van Bestuur stelt een gestandaardiseerde introductieprocedure op voor nieuwe bestuurders zodat alle nieuwe leden snel voldoende kennis hebben over VSK en zijn context.
Elke nieuwe bestuurder wordt door de Secretaris-generaal van de Raad van Bestuur uitgenodigd voor een individueel gesprek en wordt door de voorzitters van de dirco’s en de Administratief Directeur gebrieft over de werking van VSK. Tijdens dit gesprek worden de nieuwe leden van de Raad van Bestuur ingelicht over hun aansprakelijkheid.
Elke nieuwe bestuurder krijgt een benoemingsbrief waarvan het model in bijlage bij die Huishoudelijk Reglement is gevoegd, en waarin desgevallend wordt vermeld welke specifieke rol hij of zij zal opnemen binnen de Raad van Bestuur (Secretaris-Generaal, Penningmeester). Daarnaast krijgt de nieuwe bestuurder een exemplaar van de Statuten en het Huishoudelijk Reglement en verder ook het beleidsplan, de begroting, de kalender van de bestuursvergaderingen voor het huidige kalenderjaar en alle andere relevante bestuurdersdocumenten.
- Het witte boek met daarin:
- Statuten
- Huishudelijk/ Intern reglement
- Infrmatiepersoneel
- Strategisch plan/ beleidsplan
- Organigram van de vzw
- Organigram persneel
- Jaarrekening van het vorgaande jaar
- Benoemingsbrief (bijlage 3) geeft informatie aan de bestuurder op basis van welk profiel hij/zij werd aangezocht
- Formulier voor onkostennota’s
Lijst met de data van de bestuursvergaderingen
Alle bestuurders verklaren zich akkoord met de gedragscode voor bestuurders zoals beschreven in bijlage bij dit Intern Reglement. Elke bestuurder dient een ondertekende versie van deze gedragscode te bezorgen aan de secretaris-generaal of de Administratief Directeur. Deze ondertekende documenten worden bewaard op het secretariaat van VSK.
Om de continuïteit binnen de raad van bestuur te garanderen wordt er een gefaseerd rooster van ontslag en benoeming van bestuursfuncties toegepast.
Dit rooster kan te allen tijde worden bijgestuurd in functie van tussentijdse wijzigingen in de samenstelling van de Raad van Bestuur.
Het is de uitsluitende bevoegdheid van de Algemene Vergadering om bestuurders te benoemen. Daarbij dient er echter te allen tijde naar gestreefd te worden dat maximum de helft van de bestuurders gelijktijdig vervangen worden.
In bijlage 4 bij dit reglement wordt een rooster van de leden van de RVB bijgehouden.
7.2.8.1 Vergaderkalender
De Raad van Bestuur vergadert regelmatig en telkens het belang van de vereniging dit vereist met een minimum van 5x per jaar. De raad van bestuur duidt een vergadervoorzitter aan.
Tijdens de vergadering van de Raad van Bestuur van augustus van elk kalenderjaar worden de data voor de vergaderingen van de Raad van Bestuur voor het komende kalenderjaar vastgelegd.
Volgende thema’s worden vast in de vergaderkalender voorzien:
- Vergadering van januari:
- Voorbereiding van de algemene jaarvergadering:
- Jaarverslag vorig werkingsjaar,
- Afwerken van de jaarrekening van het voorbije jaar
- De begroting voor het komende jaar,
- Beleidsplan
- Aanstellen vergadervoorzitter AV;
- Actieplan huidig werkingsjaar
- Vergadering van maart:
- Indien voor AV: voorbereiding AV;
- Voortgang beleidsdomeinen:
- Clubwerking,
- Administratieve en logistieke ondersteuning,
- Personeel.
- Vergadering van juni:
- Beleidsplan ter voorbereiding volgend werkingsjaar:
- Jaaractieplan huidig werkingsjaar,
- Voortgang beleidsdomeinen,
- Bepalen datum AV in kader van opmaak wedstrijdkalender.
- Vergadering van augustus:
- Vastleggen data vergaderingen volgende werkingsjaar,
- Definitief in te dienen documenten:
- Beleidsplan;
- Jaaractieplan volgend werkingsjaar,
- Begroting volgend werkingsjaar,
- Meerjaren begroting resterende beleidsperiode.
- Vergadering van november:
- Jaarlijkse zelfevaluatie van de werking van de Raad van Bestuur,
- Evaluatie van de Administratief Directeur,
- Evaluatie van de bestuurdersprofielen,
- Evaluatie van de principes en werking van goed bestuur binnen VSK,
- Voorgang beleidsdomeinen:
- Kaderopleiding,
- Sportpromotie
- Gezond en ethisch sporten.
7.2.8.2 Agenda van de vergaderingen
De administratief directeur stelt in opdracht van de Secretaris-Generaal de agenda samen voor de raad van bestuur en nodigt de leden uit. De raad van bestuur stelt een jaarkalender op.
De bestuurders worden geacht deze info grondig door te nemen ter voorbereiding van de vergadering zodat ze met voldoende kennis kunnen deelnemen aan de besluitvorming.
Indien leden van de raad van bestuur punten op de agenda wensen te plaatsen dienen deze uiterlijk 2 weken voor de geplande datum aan de administratief directeur doorgestuurd te worden. Eén week voor de vergadering wordt de agenda aan de leden van de raad van bestuur verstuurd. De agenda van de raad van bestuur heeft punten die onder de volgende groepen geplaatst worden:
- A. Te beslissen punten
- B. Te bespreken punten
- C. Mededelingen
- D. Varia
Alle RVB-vergaderingen van VSK-vzw worden opgenomen via audioregistratie, conform de unanieme beslissing van de RVB van 11 mei 2016.
7.2.8.3 Verloop van de vergaderingen
De vergadering van de Raad van Bestuur wordt geopend door de vergadervoorzitter, die alle aanwezigen verwelkomt. De verontschuldigingen worden meegedeeld en genotuleerd. Het aanwezigheidsquorum wordt gecontroleerd zodat de vergadering geldig kan beslissen.
De vergadervoorzitter vat de dagorde aan, waarbij het eerste punt het goedkeuren van het verslag van de vorige vergadering betreft.
Van zodra alle aanwezigen hebben kunnen reageren, worden de notulen van de vorige vergadering ter goedkeuring voorgelegd. Ze kunnen ook meteen worden goedgekeurd.
Voor elk agendapunt wordt er voldoende tijd voorzien voor een inhoudelijke discussie. Elk agendapunt wordt afgerond door een conclusie door de vergadervoorzitter.
De bestuurder met een tegenstrijdig belang verwijdert zich uit de vergadering en onthoudt zich van de beraadslaging en de stemming over de aangelegenheid waarop het betrekking heeft.
7.2.8.4 Notulen
Belangenconflicten worden genotuleerd in het verslag van de Raad van Bestuur.
- De notulen van de raad van bestuur moeten het bestaan en de redenen van dit conflict vermelden en een nauwkeurige beschrijving geven van:
- De aard van de beslissing of de verrichting in kwestie
- De rechtvaardiging van de beslissing die werd genmen
- De vermgensrechtelijke gevolgen van de vereniging
- De beslissingen i.v.m. belangconflict worden in een register bijgehouden dat op de zetel van de vereniging beschikbaar is.
Tijdens de vergadering houdt de vergadervoorzitter toezicht op de goede werking van de Raad van Bestuur en op een evenwichtige en efficiënte besluitvorming. Hij waakt erover dat elke bestuurder zijn of haar standpunt goed kan naar voor brengen. Hij waakt er ook over dat de tijd gepast verdeeld wordt over de agendapunten en over de diverse tussenkomsten door de bestuurders
7.2.8.5 Zelfevaluatie
Tijdens de raad van bestuur van november werd de jaarlijkse zelfevaluatie van het bestuur besproken.
De bestuurders worden voor de vergadering gevraagd de zelfevaluatie raad van bestuur in te vullen. De resultaten worden verwerkt, besproken tijdens de vergadering. Er wordt een verslag gemaakt van deze zelfevaluatie.
7.3 Dagelijks bestuur
Het dagelijks bestuur is conform de statuten (Art 16 §2) samengesteld uit de secretaris –generaal, de penningmeester, en de administratief directeur (notuleert, zonder stemrecht).
(Art 16 §1) De raad van bestuur zal voor bepaalde handelingen en taken, alsook voor de daden van dagelijks bestuur, zijn bevoegdheid overdragen aan een dagelijks bestuur, zonder dat deze overdracht betrekking kan hebben op het algemeen beleid van VSK of de algemene bestuursbevoegdheid van de raad van bestuur.
(Art 16 §3.) De leden van het dagelijks bestuur oefenen hun mandaat uit als college. Dit betekent dat minimum de helft aanwezig moet zijn. Ze beslissen met gewone meerderheid. Bij staking van stemmen is het voorstel verworpen.
(Art 16 §4) Ten aanzien van derden is VSK, voor bevoegdheden van het dagelijks bestuur geldig vertegenwoordigd door de handtekening van één bestuurslid tot een bedrag van 5.000,00 EUR.
(Art 16 §5) Het dagelijks bestuur mag enkel uitgaven verrichten die passen in de globale begroting.
ORDEMAATREGELEN
Opleggen van ordemaatregelen
§1 Het dagelijks bestuur van de sportorganisatie kan ter voorkoming van herhaling, om de orde of rust te herstellen of de veiligheid te waarborgen, ordemaatregelen nemen. In geval van (vermeend) Grensoverschrijdend gedrag kan dit inhouden dat aan een persoon met onmiddellijke ingang een tijdelijke beperking van de bewegingsvrijheid, een tijdelijk verscherpt toezicht, een tijdelijke beperking of wijziging van de uitgeoefende activiteit of een tijdelijke schorsing wordt opgelegd, desgevallend beperkt tot de locatie(s) waar de herhaling of onveiligheid worden gevreesd. Andere ordemaatregelen zijn tevens mogelijk, indien en voor zover deze nodig zijn om de orde en/of veiligheid binnen de vereniging te waarborgen dan wel te herstellen. De ordemaatregel dient daartoe noodzakelijk, geschikt en evenredig te zijn.
§2 De persoon die het voorwerp uitmaakt van een eventuele ordemaatregel kan gehoord worden. Dit kan ook telefonisch, online of zelfs schriftelijk georganiseerd worden. Daartoe zal de persoon per e-mail of per aangetekend schrijven worden uitgenodigd.
§3 De ordemaatregel is geen tuchtsanctie maar een bestuurlijke maatregel.
§4 De ordemaatregel kan maximaal opgelegd worden tot de uitspraak in de navolgende tuchtprocedure in kracht van gewijsde is getreden.
§5 Tegen een ordemaatregel staat hoger beroep open bij de voorzitter van de tuchtkamer van het VST, conform het procedurereglement van het VST. Dit beroep is niet schorsend. Tegen de beslissing van de voorzitter van de tuchtkamer van het VST staat geen rechtsmiddel open.
7.4 Coördinatie hantering -en schietproeven
De coördinatie van de hantering en schietproeven valt onder de verantwoordelijkheid van de coördinator hantering- en schietproeven. Hij kan zich laten ondersteunen door een adjunct-coördinator.
De coördinator hantering- en schietproeven wordt aangesteld door het bestuursorgaan.
Onder de coördinatie hantering- en schietproeven valt de organisatie van de praktische- en theoretische proeven zoals bedoeld in het Vlaams sportschuttersdecreet. De taken worden omschreven in artikel 12,§3 van het interne reglement met betrekking tot de sportschutterslicentie.
7.5 Ombudspersoon
De ombudspersoon kan kennisnemen van alle opmerkingen, suggesties of klachten die geformuleerd worden door leden of toegetreden leden. De ombudspersoon onderzoekt deze bemerkingen, en kan daarbij inzage krijgen in elk stuk dat op de zetel van de vereniging wordt bijgehouden. Indien het stukken met een vertrouwelijk karakter betreft (zoals b.v. beoordelingsdossiers inzake de sportschutterslicentie) dient de ombudspersoon het vertrouwelijke karakter van deze stukken te garanderen.
Indien de ombudspersoon, na zijn onderzoek, tot de conclusie komt dat de werking van de vereniging op een punt kan worden verbeterd, of dat de klacht veroorzaakt wordt door een structureel probleem in de werking van de vereniging, kan hij een verslag opstellen voor de raad van bestuur en/of voor het bevoegde directiecomité. Hij kan eveneens eisen dat hij door de raad van bestuur en/of het bevoegde directiecomité gehoord wordt.
Op de algemene vergadering geeft de ombudspersoon een verslag van de onderzoeken, en rapporteert over het gevolg dat de raad van bestuur en/of het bevoegde directiecomité aan de opmerkingen gaf.
De raad van bestuur dient een budget te voorzien voor de activiteiten van de ombudspersoon die deze moet toelaten zijn taken naar behoren te vervullen.
De ombudspersoon moet voldoen aan de voorwaarden zoals voorzien in artikel 15, §2, 1°- 3° van de statuten. De kandidaturen dienen, uiterlijk veertien dagen voorafgaand aan de datum van de algemene vergadering, te worden gericht aan de secretaris-generaal. De kandidaturen dienen alle stukken te bevatten waaruit blijkt dat er voldaan wordt aan het bepaalde in artikel 15, §2 van de statuten. Het voorleggen van een geldige sportschutterslicentie bewijst dat aan de voorwaarde van artikel 15, §2, 3° van de statuten voldaan is.
- De ombudspersoon wordt aangesteld voor een periode van zes jaar. Indien de ombudspersoon komt te overlijden of ontslag neemt kan de raad van bestuur een ombudspersoon ai aanstellen tot aan de volgende algemene vergadering.
- Voorstel tot schorsing van de raad van bestuur aangaande de ombudspersoon moet gedragen worden door een 2/3e meerderheid van de raad van bestuur.
Indien de ombudspersoon voorgesteld wordt tot ontslag door de raad van bestuur, kan een ombudspersoon a.i. worden aangesteld tot aan de volgende algemene vergadering, waar beslist wordt of betrokkene ontslagen wordt of niet door deze vergadering. Na bevestiging van ontslag zal een ombudspersoon a.i. verder zijn ambt uitoefenen tot de volgende algemene vergadering waar een nieuwe verkiezing zal gebeuren zoals voorzien.
Om de leden van de raad van bestuur te interpelleren, omtrent het door hun gevoerde beleid, zal de ombudspersoon de opmerkingen en/of vragen schriftelijk indienen bij de secretaris-generaal en dit ten minste 14 dagen voorafgaand aan de algemene vergadering.
7.6 Coördinator van de tucht
De coördinator van de tucht voert de opdrachten uit die hem zijn toevertrouwd in het tuchtreglement.
De coördinator van de tucht moet voldoen aan de voorwaarden zoals voorzien in artikel 15, §2, 1°- 3°. Leden van de raad van bestuur of van een directiecomité kunnen niet worden benoemd als coördinator van de tucht. De kandidaturen dienen, uiterlijk veertien dagen voorafgaand aan de datum van de algemene vergadering, te worden gericht aan de secretaris-generaal. De kandidaturen dienen alle stukken te bevatten waaruit blijkt dat ze voldoen aan het bepaalde in artikel 15, §2 van de statuten en er zal een kennistest afgenomen worden door de raad van bestuur. Op deze test moet betrokkene slagen met minstens 60% alvorens te kunnen worden voorgedragen. Het voorleggen van een geldige sportschutterslicentie bewijst dat aan de voorwaarde van artikel 15, §2, 3° van de statuten voldaan is.
De coördinator van de tucht wordt aangesteld voor een periode van zes jaar.
Op de algemene vergadering geeft de coördinator van de tucht een statistisch overzicht van de behandelde tuchtzaken zonder daarbij de namen van de betrokkenen publiek te maken.
- Indien de coördinator tucht komt te overlijden of ontslag neemt kan de raad van bestuur een coördinator van de tucht a.i. aanstellen tot aan de volgende algemene vergadering.
- Voorstel tot schorsing van de raad van bestuur aangaande de coördinator van de tucht moet gedragen worden door een 2/3e meerderheid van de raad van bestuur.
Indien de coördinator van de tucht voorgesteld wordt tot ontslag door de raad van bestuur, kan een coördinator van de tucht a.i. worden aangesteld tot aan de volgende algemene vergadering, waar beslist wordt of betrokkene ontslagen wordt of niet door deze vergadering. Na bevestiging van ontslag zal een coördinator van de tucht ai verder zijn ambt uitoefenen tot de volgende algemene vergadering waar een nieuwe verkiezing zal gebeuren zoals voorzien.
Als er een klacht komt tegen de coördinator van de tucht moet deze gesteld worden aan de raad van bestuur via aangetekend schrijven, waarna de raad van bestuur een lid van hen zal aanstellen als tijdelijk coördinator van de tucht.
7.7 Directie
De dagelijkse werking van VSK op intern vlak, de uitvoering van de beslissingen van de Raad van Bestuur en de externe vertegenwoordiging met betrekking tot de dagelijkse werking worden in overeenstemming met de statuten door de Raad van Bestuur overgedragen aan de Administratief Directeur.
De Administratief Directeur kan afzonderlijk handelen, onder toezicht van de Raad van Bestuur. De handelingen van de Administratief Directeur dienen steeds conform te zijn met de beslissingen van de Raad van Bestuur.
Bij gebrek aan wettelijke omschrijving van wat het “dagelijks bestuur” omvat, worden tot daden van dagelijks bestuur gerekend, alle handelingen die dag aan dag moeten worden verricht om de normale gang van zaken van VSK te verzekeren en die, hetzij wegens hun minder belang, hetzij wegens de noodzakelijkheid een onverwijlde beslissing te nemen, het optreden van de Raad van Bestuur niet vereisen of niet wenselijk maken.
De Administratief Directeur kan geen beslissingen nemen of rechtshandelingen stellen die kaderen in het dagelijks bestuur, die voorzien zijn in het budget, en die transacties met een waarde van € 10.000,00 te boven gaan. Dergelijke transacties vereisen naast de handtekening van de Directeur ook een tweede (elektronische) handtekening van een lid van de raad van bestuur.
Deze bevoegdheidsbeperkingen kunnen niet worden tegengeworpen aan derden, zelfs niet nadat ze openbaar zijn gemaakt. Niet-naleving ervan brengt wel de interne aansprakelijkheid van de betrokken vertegenwoordigers in het gedrang.
De BEVOEGDHEID VAN DE ADMINISTRATIEF DIRECTEUR is de dagdagelijks leiding over het secretariaat, de werking en het personeel. Zij dient zicht te verantwoorden bij de secretaris-generaal, verantwoordelijke voor het personeel.
De TAKEN VAN DE ADMINISTRATIEF DIRECTEUR:
- Algemeen contactpersoon voor Sport Vlaanderen, Ges Decreet; stelt aan de subsidiërende overheid die informatie ter beschikking die noodzakelijk is om enerzijds een grondige controle met betrekking tot de aanwending van de subsidies mogelijk te maken, en anderzijds de subsidiërende overheid in staat te stellen om haar kwaliteitsbewakende rol ten volle te kunnen vervullen.
- Opvolgen van de personeelsadministratie.
- Coördineren en opstellen van het 4-jarig beleidsplan en de jaarlijkse actieplannen voor de verschillende basisopdrachten en beleidsfocussen
- Stimuleert initiatieven inzake sportethiek, meer bepaald fair play op en buiten het sportveld en besteedt de nodige aandacht aan Gezond en Ethisch Sporten.
- Dopingpreventie adviseur
- Het voeren van de boekhouding en opmaken van de financiële rapportering
- Onderhouden van de website wat betreft de administratieve informatie en de koppeling naar de VSK-informatica applicatie
- Verdere ontwikkeling van de VSK-informatica applicatie
- Coördineren van de ledenadministratie
- Coördineren van de Sportschutterslicenties (intrekkingen, correspondentie Sport Vlaanderen, wapendiensten gouverneurs, …)
- Opvolgen polissen verzekering
- Organiseren van administratieve bijscholingen
- Geeft informatie en advies aan de clubs en werkt initiatieven uit om de bestuurs- en administratieve werking te verbeteren.
- Stelt een geautomatiseerd programma ter beschikking van de clubs voor het beheer van hun clubledenbestand.
- Stelt maatregelen voor om de efficiëntie en de effectiviteit te verbeteren van het interne (eigen clubs en leden) en externe (consument, andere actoren,) informatieproces, van de aard van de informatie (product- en beleidsinformatie), van de informatie instrumenten (tijdschrift, infobrochure, vademecum, promotiemateriaal,) en van de distributiekanalen (tijdschrift, infolijn, media, elektronische info, website,).
- Geeft informatie i.v.m. reglementering, verzekeringsovereenkomsten, aan de leden.
- Verzamelen van de publiciteit voor het tijdschrift “De Olympische Schietsport”.
- Opvolgen van de financiën verbonden aan deze basisopdracht.
- Artikels schrijven voor het tijdschrift “De Olympische Schietsport”.
- Vertegenwoordigt VSK in verschillende werkgroepen: Adviesraad Wapens, Vlarem, …
- Rapporteren aan het dagelijks bestuur
- Verslagen maken van Raden van bestuur, Dagelijks bestuur, vergaderingen dirco’s, werkgroep vergaderingen, …
Beleidsfocussen:
Sportkampen
- Opvolgen van de financiën verbonden aan deze beleidsfocus.
- Opvolgen van de personeelsadministratie van het sportkamp.
Topsport
- Opvolgen van de financiën verbonden aan deze beleidsfocus.
- Samen met de Master LO opvolgen van de elitesporters
- Lid van de topsportcommissie (voorzitter)
De statuten laten toe dat er bepaalde taken gedelegeerd worden aan de administratief directeur. (Art 15 §5). De raad van bestuur kan haar bevoegdheden delegeren aan leden, toegetreden leden, de administratief directeur of derden…)
Herbevestiging delegatiebevoegdheid door de raad van bestuur van de Vlaamse Schietsportkoepel vzw tijdens haar vergadering van 12 maart 2019
De raad van bestuur van de Vlaamse Schietsportkoepel vzw (VSK vzw) heeft conform haar statuten Art 15 §5 tijdens haar vergadering van 13 december 2016 unaniem de volgende delegatie bevoegdheid jegens de administratief directeur unaniem goedgekeurd, om de werking van de vzw vlot te kunnen laten verlopen:
- Tekenen voor sportschutterslicenties
- Bank bevoegdheden
- Vertegenwoordiger namens VSK-vzw in de denkcel schieten
- Toegang beheerder Rijksdienst voor Sociale Zekerheid
En dit moet onmiddellijke ingang.
De raad van bestuur van de Vlaamse Schietsportkoepel vzw (VSK vzw) heeft conform haar statuten Art 15 §5 tijdens haar vergadering van 14 maart 2017 unaniem de volgende delegatie bevoegdheid jegens de administratief directeur unaniem goedgekeurd, om de werking van de vzw vlot te kunnen laten verlopen:
- Tekenen dossier en documenten voor Sport Vlaanderen
En dit moet onmiddellijke ingang.
De raad van bestuur van de Vlaamse Schietsportkoepel vzw (VSK vzw) heeft conform haar statuten Art 15 §5 tijdens haar vergadering van 14 november 2017 unaniem de volgende delegatie bevoegdheid jegens de administratief directeur unaniem goedgekeurd, om de werking van de vzw vlot te kunnen laten verlopen:
- General Data Protection Regulation
En dit met onmiddellijke ingang.
Nieuwe delegatie bevoegdheid:
De raad van bestuur van de Vlaamse Schietsportkoepel vzw (VSK vzw) heeft conform haar statuten Art 15 §5 tijdens haar vergadering van 12 maart 2019 unaniem de volgende delegatie bevoegdheid jegens de administratief directeur unaniem goedgekeurd, om de werking van de vzw vlot te kunnen laten verlopen:
- Toegang UBO-register
- Herbevestiging voorgaande delegatiebevoegdheden.
En dit moet onmiddellijke ingang.
In de maand oktober vond het functioneringsgesprek met de administratief directeur van de sportfederatie plaats. Dit gesprek is tussen de administratief directeur en de secretaris-generaal, verantwoordelijke personeel.
Van dit gesprek werd een samenvattend verslag opgesteld, dat in de maand november unaniem werd goedgekeurd door de raad van bestuur.
7.8 Commissies
De commissies staan in voor het vormgeven en uitvoeren van specifieke deelaspecten van het beleid van VSK, waar de Raad van Bestuur direct bij betrokken dient te zijn. De Raad van Bestuur zal dan ook voor elke commissie een vertegenwoordiging uit zijn leden afvaardigen.
De commissies kunnen van de Raad van Bestuur een afgebakende autonome beslissingsbevoegdheid toegewezen krijgen. Ze rapporteren aan en dienen verantwoording af te leggen over hun beslissingen aan de voltallige Raad van Bestuur.
De voorzitter van de Raad van Bestuur bewaakt de samenhang tussen de verschillende commissies. Hij wordt uitgenodigd op alle commissievergaderingen, en kan in functie van de agenda beslissen of zijn deelname aan een vergadering al dan niet wenselijk of vereist is.
De raad van bestuur richt een topsportcommissie op. Deze commissie heeft de volgende bevoegdheden:
- Het opstellen en voorstellen van het beleidsplan Topsport bij de raad van bestuur
- Het uitvoeren, opvolgen en bijsturen van het beleidsplan met betrekking tot de beleidsfocus topsport.
De topsportcommissie bestaat minstens uit:
- De Technisch Directeur Topsport
- Een vertegenwoordiging van de Raad van Bestuur
- Een vertegenwoordiging van het agentschap Sport Vlaanderen
- Een vertegenwoordiging van de topsporters
- Een vertegenwoordiging van de topsporttrainers
- Een vertegenwoordiging van de sportwetenschappelijke omkadering van de topsporters;
- De administratief directeur
Indien de commissie dit wenst, kan zij een expert uitnodigen voor de vergadering, zoals bv een toegetreden lid met een bewezen competentie die een meerwaarde kan betekenen voor deze commissie.
Indien de federatie in aanmerking komt voor topsportsubsidies en de functie van technisch directeur topsport ingevuld moet worden, zal deze ingevuld worden, via een arbeidsovereenkomst of via een aannemingsovereenkomst. De technisch directeur is het unieke aanspreekpunt van de topsportfederatie inzake Topsport. De kosten verbonden aan de invulling van de functie van technisch directeur topsport zijn jaarlijks subsidieerbaar, op voorwaarde dat de topsportfederatie voor de technisch directeur topsport voor de olympiade in kwestie beschikt over een positief advies van het agentschap Sport Vlaanderen. Daarbij zal het agentschap Sport Vlaanderen rekening houden met de topsportervaring, met de pedagogische ervaring, met elders verworven competenties en met de behaalde resultaten inzake topsport.
De topsportcommissie wordt voorgezeten door de technisch directeur topsport indien deze niet in dienst is door de administratief directeur.
De Commissie Opleiding waakt erover dat VSK samen met de leden sportclubs van VSK een volledig aanbod van sport- en kaderopleidingen (met inbegrip van opleidingen race management) voorziet, in overleg met de Vlaamse Trainersschool en andere adviserende instanties.
Als meetinstrumenten gebruikt ze de indicatoren die aangegeven worden in het Algemeen Uitvoeringsbesluit:
- Het aantal sportgekwalificeerde trainers die actief zijn als sporttechnisch begeleider in de sportclubs, aangesloten bij VSK
- Het aantal leden sportbeoefenaars van de bij VSK aangesloten clubs die een nieuwe sportkwalificatie verworven hebben door een sporttakgerichte kaderopleiding binnen de Vlaamse Trainersschool te volgen, of een opleiding die daarmee gelijkgesteld is via inschaling door de Vlaamse Trainersschool. De nieuwe sportkwalificatie is verworven in een sporttak die VSK via zijn aangesloten sportclubs aangeboden heeft
- Een inspanningsverbintenis voor de basisopdracht kaderopleiding en bijscholing op het vlak van:
- Behoefte- en visiebepaling voor de kaderopleiding
- Aanbod aan opleidingen, bijscholingen en permanente vorming met het oog op de bevordering van de kwaliteit van de sporttechnische omkadering van de sportclubs en de kwaliteit van de organisatie van het aanbod
- Valorisatie en sensibilisering bij haar sportclubs
De Commissie Opleiding bestaat minstens uit:
- De Administratief Directeur
- De Directeur(s) Sportkaderopleiding (DSKO’s)
- Een vertegenwoordiging uit de Raad van Bestuur
- Docenten van de sportkaderopleiding
De Commissie Visie, Missie en Strategie waakt erover dat de visie, missie en strategie nog in overeenstemming zijn met de actuele evoluties van de sport, en de noden van de aangesloten clubs en hun leden sportbeoefenaars.
Ze zal hiertoe minstens één keer per kaar samen komen om te oordelen of de visie, missie en strategie moeten geactualiseerd worden. Ze formuleert van tijd tot tijd voorstellen tot aanpassing aan de missie en visie.
Ze formuleert jaarlijks in het 4de kwartaal een voorstel van jaarstrategie voor het volgende jaar, waarin de belangrijkste focusdomeinen voor dat jaar in vastgelegd worden. Die voorstellen worden voorgelegd aan de voltallige Raad van Bestuur, die ze kan bijsturen en bekrachtigen.
Deze commissie organiseert jaarlijks een zelfevaluatie van de werking van de voltallige Raad van Bestuur, en stelt hier een verslag over op.
De Commissie Visie, Missie en Strategie bestaat minstens uit:
- Een vertegenwoordiging uit de Raad van Bestuur
- De Administratief Directeur
7.8.4.1
De voorzitter van het dirco stelt zijn team samen naar eigen inzicht. Het dirco moet minstens uit drie leden bestaan. De leden ondertekenen de ethische code en gedragscode voor de medewerkers dirco.
Het dirco zorgt, in opdracht van de raad van bestuur, voor de uitvoering van de sporttechnische beleidsopdrachten. Voor het uitvoeren van de sport promotionele opdrachten, opgesomd in artikel 17, §2, 4°, 5° en 9° van de statuten, wordt er door de verschillende dirco’s samengewerkt om tot een overkoepelend beleid te komen.
Voor de uitvoering van hun opdrachten kunnen de leden van het dirco zich laten bijstaan door andere personen, externe specialisten of provinciale afgevaardigden. De leden van het dirco blijven zelfverantwoordelijk voor de uitvoering van de hun opgedragen taken.
Elk lid van het dirco brengt op de vergadering van het dirco verslag uit van zijn activiteiten.
De leden van het dirco vertegenwoordigen binnen het dirco geen club, provincie of streek. Zij vertegenwoordigen de ganse vereniging en hun gedragingen mogen slechts ingegeven worden door het algemeen belang van de vereniging.
De leden van het dirco kunnen taken die van provinciaal belang zijn doorgeven aan de eventuele provinciale afgevaardigden.
Het dirco kan de bestuursleden van de vereniging uitnodigen op hun vergadering om toelichting te verstrekken over bepaalde punten van de dagorde. De bestuursleden van de vereniging mogen zich niet inmengen in de besluitvorming van het dirco. Hun tussenkomsten dienen zich te beperken tot het verstrekken van gevraagde inlichtingen en het beantwoorden van de gestelde vragen.
Conform Artikel 7 §1 delegeert de Raad van Bestuur aan de dirco’s de bevoegdheid om de vertegenwoordigers aan te duiden die gemachtigd zijn om de vereniging te vertegenwoordigen bij de nationale koepel.
De vertegenwoordigers worden geacht collegiaal zorg te dragen voor de algemene politiek van de vereniging en de algemene belangen van de vereniging te verdedigen.
Deze vertegenwoordigers kunnen ontslagen worden om volgende redenen:
- Vrijwillig ontslag middels een schrijven gericht aan de voorzitter van het betrokken dirco
- Na voordracht van het betrokken dirco via de Raad van Bestuur
- Indien het lid van het dirco niet meer voldoet aan de voorwaarden vermeld in artikel 15, §2, 1° 3° van de statuten
- Van rechtswege bij overlijden.
Een verslag van de vergadering van de nationale koepel wordt bezorgd aan secretaris-generaal.
Het dirco vergadert telkens het belang van de leden dit vereist. De vergadering wordt bijeengeroepen door de voorzitter van het dirco. De bijeenroeping bevat de dagorde, de plaats van de vergadering, de datum en het uur waarop de vergadering begint. De bijeenroeping moet ten laatste 3 werkdagen voor de vergadering worden verstuurd via elektronisch post. Een elektronisch bericht dat regelmatig verstuurd is naar het door een lid van het dirco opgegeven e-mailadres wordt geacht te zijn ontvangen tenzij er een foutmelding komt.
Binnen het dirco wordt gestreefd naar een consensus. Bij gebreke aan consensus wordt overgegaan tot stemming. Een punt is aangenomen als het door de meerderheid van de aanwezige leden van het dirco is aangenomen. Alle leden van het dirco zijn ertoe gehouden de genomen beslissingen op een loyale manier uit te voeren.
Er wordt van elke vergadering van het dirco een verslag opgesteld door de administratief directeur indien zij belet is in uitzonderlijke omstandigheden door een lid van de raad van bestuur. De verslagen worden bezorgd aan de leden van het dirco en aan de leden van de raad van bestuur.
Het dirco kan provinciale afgevaardigden aanstellen voor onbepaalde duur. Zij vormen samen een provinciale werkgroep.
Het dirco delegeert in samenspraak taken aan de provinciale afgevaardigden die deze naar behoren uitvoeren. Het belang van de leden moet daarin voorop staan. Ze werken hiervoor nauw samen met hun respectievelijke lid van het dirco en ondersteunen de werking van het dirco op provinciaal vlak. Alle andere initiatieven en projecten dienen vooraf overlegd te worden met het respectievelijke lid van het dirco.
Het dirco vergadert op regelmatige basis met de provinciale afgevaardigden. Indien de provinciale afgevaardigden vergaderen, wordt er verwacht dat het verslag binnen de 14 dagen aan de voorzitter van het dirco bezorgd wordt, die dit bezorgt aan de leden van de raad van bestuur.
De dirco’s moet minstens 1 keer per jaar een adviesvergadering organiseren, waarbij alle leden van hun afdeling uitgenodigd worden.De regels met betrekking tot de bijeenroeping, beraadslaging, werking en verslaggeving van de algemene vergadering zoals bepaald in artikel 11van de statuten zijn ook van toepassing op de adviesvergaderingen. Indien de voorzitter van het dirco belet is, zal hij vervangen worden door de administratief directeur of secretaris-generaal.
7.8.4.2 Bevoegdheden dirco’s
De BEVOEGDHEDEN VAN DE DIRCO’S zijn in de statuten omschrijven:
Art 17 §2 De bevoegdheden van de dirco’s zijn de volgende:
- Het vaststellen van technische reglementen;
- Het coördineren van een provinciale werking;
- Het voorstellen van de budgetten voor de verschillende sportactiviteiten;
- Het organiseren van alle sportieve en sport promotionele activiteiten;
- Het uitwerken van een sportpromotieplan voor specifieke groepen;
- Het organiseren van recreatieve sportbeoefening;
- Het organiseren van trainingen, wedstrijden en arbitrage;
- Het in stand houden en uitbaten van infrastructuur voor trainingen;
- Het organiseren van sportkampen;
- Het voeren van een kwaliteitsbeleid bij de clubs;
- De samenwerking met een nationale koepelorganisatie en met internationale sportfederaties;
- De selectie van deelnemers aan internationale of landelijke wedstrijden;
De TAKEN VAN HET DIRCO zijn ervoor zorgen dat de bevoegdheden die ze gekregen hebben uit te werken. Hiervoor kunnen zij vergaderingen organiseren, medewerkers aanstellen, projecten uitwerken, ...
7.9 Werkgroepen
De raad van bestuur kan beslissen om in haar schoot werkgroepen op te richten die, onder verantwoordelijkheid van een bestuurder, een specifieke problematiek onderzoeken. De betrokken bestuurder dient regelmatig verslag uit te brengen over de stand van de werkzaamheden.
De werkgroepen staan in voor het mee vormgeven en uitvoeren van specifieke deelaspecten van het beleid van VSK, waar de Raad van Bestuur niet direct bij betrokken dient te zijn. Een vertegenwoordiging van de Raad van Bestuur in de werkgroepen is dan ook niet strikt vereist.
Om het beleid mee vorm te geven kunnen de werkgroepen aanbevelingen formuleren aan de Algemeen Directeur, de Commissies en de Raad van Bestuur omtrent beleidsaspecten die specifiek van toepassing zijn op hun werkgroep.
Om het beleid mee uit te voeren kunnen de werkgroepen van de Raad van Bestuur een afgebakende autonome beslissingsbevoegdheid toegewezen krijgen. Ze rapporteren aan en dienen verantwoording af te leggen over hun beslissingen aan de voltallige Raad van Bestuur.
Werkgroepen kunnen zowel een permanent als tijdelijk karakter hebben. Het hierna vermelde overzicht is dan ook niet limitatief.
7.10 Vertegenwoordigingen
Om een kwaliteitsvolle ondersteuning te kunnen bieden van de werking en de belangen van de bij haar aangesloten sportverenigingen, voorziet VSK in een vertegenwoordiging in verschillende organisaties, koepels of overlegorganen, en dat zowel op lokaal, nationaal als internationaal niveau.
De beslissing over wie deze vertegenwoordiging namens VSK waarneemt wordt genomen door de Raad van Bestuur.
VSK voorziet onder andere in volgende vertegenwoordigingen:
- Sport Vlaanderen: het behartigen van de relatie tussen VSK en Sport Vlaanderen in al haar aspecten
- Sport Vlaanderen, Dopingpreventie: overleg tussen Sport Vlaanderen en de federaties in verband met dopingpreventie
- Sport Vlaanderen, Be Gold: overleg tussen BOIC, Sport Vlaanderen en VSK in verband met de ondersteuning van jonge topsporttalenten met potentieel om een top-8 plaats te halen op de Olympische Spelen
- Sport Vlaanderen, Embedded Scientists Topsport: overleg tussen Sport Vlaanderen en de federaties met een topsportwerking over de doorstroming van sportwetenschappelijk kennis
- Sport Vlaanderen, Sportpromotie: overleg tussen Sport Vlaanderen en de federaties in verband met sportpromotie
- Sport Vlaanderen, Sportschutterslicenties: overleg tussen Sport Vlaanderen en de federaties iv verband met sportschutterslicenties
- Vlaamse Sportfederatie: alle aspecten die de verschillende soorten sportfederaties aanbelangen over de sporttakken heen
- Vlaamse Sportfederatie, cel Unisportfederaties: alle aspecten die specifiek de unisportfederaties aanbelangen over de sporttakken heen
- Vlaamse Sportfederatie, cel Topsport: alle aspecten die de topsportwerking van de sportfederaties aanbelangen over de sporttakken heen
- Vlaamse Trainersschool: het behartigen van de relatie tussen VSK en de Vlaamse Trainersschool
- Vlaamse Trainersschool, Denkcel Sportschieten: alle opleidingsaspecten voorzien door de Vlaamse Trainersschool die van toepassing zijn op de sporttak sportschieten
- Vlaams Dopingtribunaal: ondersteuning van de sportfederaties bij disciplinaire procedures in verband met doping
- Adviesraad wapens